تیارا

متال & راک

تیارا

متال & راک

جان لنون

 

تصور کن (به انگلیسی: Imagine). ترانهٔ مشهور آرمانشهری تصنیف‌شده و اجراشده توسط جان لنون است که در آلبومی به همین نام در سال ۱۹۷۱ منتشر شده است. در حالی که در طی این سالها نسخه‌های متفاوتی از این ترانه توسط اشخاص مختلف اجرا شده‌اند، نسخهٔ اصلی با آوازی موقرانه و صدای پیانویی مسحورکنندهٔ، کیفیت موسیقایی خود را حفظ کرده است و در برنامه‌های رادیو و غیره هنوز هم پخش می‌شود. در فهرست مجلهٔ رولینگ استون از بهترین ترانه‌های راک تمام دورانها که بر طبق نظرخواهی از اهل فن منتشر کرده است، این ترانه رتبهٔ سوم را کسب کرده است.

لنون این ترانه را ترانه‌ای «ضد مذهبی، ضد مهین‌پرستانه، ضد رسم و رسوم عرفی، ضد سرمایه‌داری» معرفی می‌کند که «به دلیل ظاهر زیبا و غلط‌انداز پذیرفته و محبوب شده است».

در این ترانه لنون از ما می‌خواهد که تصویری آرمانگرایانه‌ای را در ذهن تصور کنیم که در آن «هیچ کشوری وجود ندارد»، «هیچ دینی نیست»، «تملک وجود ندارد» و «چیزی ارزش کشتن و مردن را ندارد». افراد در این جهان آرمانی «به صلح و صفا زندگی می‌گذراند» و «در همهٔ دنیا با هم سهیم‌اند». البته شک در مورد امکان وقوع چنین توصیفاتی در خود ترانه نیز ابراز می‌شود.

با وجود اینکه تصور می‌شده‌است که متن این ترانه کاملاً زادهٔ ذهن لنون و دید صلح‌طلب او به جهان بوده باشد، اما شاه‌بیت (ترجیع‌بند) این ترانه از یوکو اونو است. وی که کودکی خود را طی جنگ جهانی دوم در ژاپن گذرانده است، جملاتی اینچنینی را در حدود سالهای دههٔ‌ ۱۹۶۰ پیش از آنکه لنون را ملاقات کرده باشد در اشعارش آورده است. در مصاحبه‌ای که چهار روز پیش از قتل لنون انجام شده است، او اذعان می‌کند که یوکو هم باید به‌عنوان تصنیف‌گر این ترانه شناخته شود. در همین مصاحبه او اعتراف کرده است که در زمان انتشار این ترانه، اعلام نقش یوکو در مورد متن ترانه را نمی‌توانسته بدلیل دید بسیار مردانه‌اش بپذیرد.

در هر صورت این ترانه به مشهورترین ترانهٔ لنون و امضایی برای او تبدیل شد.

 

 

نظرات 3 + ارسال نظر
خویشتن چهارشنبه 4 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 05:23 ب.ظ http://khishtan.blogsky.com

متشکرم از مطالب زیبایت

خویشتن دوشنبه 9 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 10:24 ق.ظ

سلام
شما به یک بازی وب دعوت شدید مثل من و خیلی های دیگه حتما به وب من سری بزنید و این مطلب رو فقط خودتون بخونید

فرهاد جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 07:10 ب.ظ

مقاله عالی بود.حیف که آهنگشو نذاشته بودی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد